Co to jest pozycjonowanie?
Jedną z najbardziej popularnych form marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron w Internecie. Pod tym tajemniczym pojęciem występują wszystkie czynności wykonane w kierunku podniesienia widoczności w wyszukiwarkach internetowych typu Google, czy Bing. Efekty pozycjonowania najłatwiej dostrzec w pozycji, na której wyświetla się odnośnik do naszej witryny. Najlepsze pozycjonowanie stron internetowych sprawia, że wyświetlają się one na najwyższych, najlepiej widocznych dla przeglądającego, miejscach. Nie jest tajemnicą, że te właśnie linki klikane są w wyszukiwarce najczęściej.
Co wpływa na wyniki pozycjonowania?
Jest kilka czynników, które wpływają na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych. Wyszukiwarki swoje działania opierają na skomplikowanych algorytmach, których zadaniem jest jak najdokładniejsze zindeksowanie strony WWW. Wykorzystywane w tym celu boty oceniają zawartość witryny pod kątem technicznym i zawartości. Najpopularniejsze wyszukiwarki oceniają także mobilność strony, a także czas jej załadowania. Każdy z tych czynników ma wpływ na pozycjonowanie stron w Internecie.
Projekt i budowa stron internetowych.
Pierwszym etapem umieszczenia witryny w sieci jest projekt i budowa stron internetowych. Już w tym momencie warto zastanowić się czego od niej oczekujemy. Można traktować ją jako formę rozbudowanej reklamy dla usług świadczonych przez firmę, lub też jako sklep, w którym użytkownicy dokonują zakupów. Może spełniać funkcję bloga, na którym autorzy dzielą się wiedzą i zainteresowaniami z innymi internautami, lub też galeria twórczości. Dobór funkcji jakie ma spełniać strona pozwoli dobrać właściwą platformę, na której powstanie.
Najpopularniejszym i lubianym przez programistów jest CMS – WordPress. Pierwotnie stworzony jako system do obsługi blogów, szybko zyskał zainteresowanie użytkowników doceniających jego prostotę i łatwość obsługi. Nie bez znaczenia była tu także łatwość pozycjonowania strony opartej na Wordpresie. W krótkim czasie zaczęły powstawać coraz bardziej wyszukane szablony, dzięki którym powstawały statyczne strony, blogi i sklepy internetowe. Programiści z całego świata zadbali też o narzędzia ułatwiające zabezpieczenie, responsywność i pozycjonowanie stron internetowych budowanych na CMS WordPress.
Do dyspozycji projektanta oddano duży wybór autorskich szablonów, które udostępniane są w Internecie. Choć zdarzają się wśród nich rozwiązania darmowe, to większość – zwłaszcza tych bardziej rozbudowanych, lub dedykowanych do działalności – wymaga dokonania zakupu.
Mobilność strony
Przed wyborem lub stworzeniem własnego szablonu warto zadbać o jego responsywność. Pod tym określeniem ukrywa się dostosowanie strony internetowej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dostępność na tabletach i telefonach, oraz prędkość ładowania się strony na tych urządzeniach ma duże znaczenie dla wyszukiwarek. Coraz więcej bowiem zapytań pochodzi właśnie ze smartfonów i innych urządzeń przenośnych. Odpowiedni szablon z pewnością zaoszczędzi późniejszych problemów podczas pozycjonowania.
Zawartość strony – content marketing
Gotowy projekt pozwala rozpocząć właściwe tworzenie stron internetowych. Na tym etapie powstają treści, przygotowywane są grafiki i zdjęcia. To także moment, w którym konieczne staje się obranie fraz kluczowych, dzięki którym wyszukiwarki rozpoznają odpowiednią do zapytania przez internautę treść. Wybór fraz do pozycjonowania poprzedzony jest wcześniejszymi analizami zachowań użytkowników Internetu w zakresie wyszukiwania informacji na interesujący ich temat. Odpowiednie dobranie słów kluczowych ma zatem duże znaczenie w późniejszych pracach nad widocznością strony w sieci.
Słowa kluczowe to najczęściej hasła wpisywane w wyszukiwarce na potrzeby odnalezienia produktu lub informacji. Aby właściwie odgrywały swoją rolę, konieczne jest ich odpowiednie umieszczenie w treści strony. Z pomocą idą tu opisy przygotowywane na stronę, jednak pamiętać należy o kryteriach, jakie tekst z frazami kluczowymi musi spełniać. Zawartość witryny oceniana jest pod kątem wartości treści, co oznacza, że każdy tekst powinien odnosić się w treści do fraz kluczowych, nie będąc przy tym zlepkiem losowych zdań zawierających te frazy. Próby przechytrzenia botów indeksujących często kończą się banem, czyli pomijaniem w wynikach wyszukiwania. Nie warto zatem ryzykować.
Szybkość strony
Podczas wypełniania strony internetowej treścią, istotnym z punktu pozycjonowania jest jej szybkość ładowania. Promowane są strony szybsze, „lżejsze” dla wyszukiwarki. Warto zwrócić w tej sytuacji uwagę na wielkość i ilość zdjęć, grafik i dodatków, które umieszczane są na stronie. Ważne jest, by strona zachowywała funkcjonalność, jednak przesadzona zawartość przyniesie więcej szkody niż pożytku.
Optymalizacja SEO
Wypełnioną zawartością stronę internetową należy dopasować do wymagań botów indeksujących. Celem autora jest odpowiednie zredagowanie tytułu oraz wyglądu w wyszukiwarce. Właściwie zredagowany tekst zachęci użytkownika wyszukiwarki do odwiedzenia strony, przyczyniając się tym samym do wzrostu jej popularności. Optymalizacja prędkości, właściwe opisy do grafik i zdjęć to tylko część działań jakie należy przeprowadzić by optymalizacja stron internetowych była skuteczna.
Wiek i historia domeny
Ważnym aspektem pozycjonowania stron w Internecie jest wiek i historia domeny, na której powstaje witryna. Wraz z wiekiem jest ona coraz wyżej klasyfikowana w indeksach wyszukiwarek. Wartość domeny wzrasta jednak tylko w przypadku, kiedy w historycznym okresie korzystano z niej i była ona wcześniej sklasyfikowana jako wartościowa. Pozycjonowanie stron internetowych w takich przypadkach jest szybsze i skuteczniejsze. Dużą wartość w indeksacji ma także sposób, w jaki domena była wcześniej odnajdywana przez użytkowników.
Ilość i jakość linków
Wielu użytkowników wyszukiwarek internetowych trafia pod docelowy adres także poprzez linki przekierowujące. Ten system komunikacji między witrynami internetowymi polega na umieszczaniu podlinkowanego adresu strony WWW na innych portalach i witrynach. Mogą one występować zarówno w formie reklamy z przekierowaniem do strony, jak i zwykłego adresu www umieszczonego w innym miejscu w sieci. Ich zadaniem jest wywołać efekt w postaci kliknięcia wykonanego przez użytkownika, w wyniku którego zostanie on przeniesiony do reklamowanej w ten sposób strony. Każde wejście z zewnątrz promowane jest w indeksowaniu przez wyszukiwarkę. Wartość efektu zależna też jest od wartości strony, z której nastąpiło przekierowanie. Może to oznaczać, że reklama na dużym portalu odwiedzanym przez wielu użytkowników będzie znacznie skuteczniejsza niż umieszczanie linków na mało uczęszczanych stronach.
Pozycjonowanie stron internetowych to złożony proces wymagający wiedzy i cierpliwości. Na efekty ma wpływ bardzo duża ilość pozornie błahych czynników. Nieumiejętne zarządzanie zawartością strony prowadzić może też do jej pomijania w wynikach wyszukiwania. Jest to jednak bardzo skuteczne narzędzie. Skuteczne pozycjonowania stron w Internecie pozwala na większą widoczność witryny, większą ilość jej odwiedzin i wypełnienia celu, jaki został nałożony na witrynę. Przełożyć się to może na większą ilość zleceń w wypadku firm usługowych, wzrost sprzedaży produktów w sieci, czy też większe zainteresowanie blogiem.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania stron w Internecie, zachęcamy do kontaktu.
Komentarze są wyłączone.